تشريح خط توليد رب گوجه فرنگي در كارخانه نازچين ۲

پس از بازرسی اوليه و توزين ، گوجه ها در حوضچه اوليه شستشو كه دربيرون سالن توليد قرار گرفته تخليه مي شوند . حوضچه دوم ، اولين ايستگاه ورود گوجه ها به درون سالن بوده و از آنجا توسط نوار نقاله سورتينگ پس از عبور از زير دوش های آب جهت شستشوی نهايی و جدا شدن گوجه های ناسالم و نارس و همچنين برگها و دمچه ها توسط كارگران اين قسمت ، به محفظه خرد كن منتقل مي شوند . گوجه خرد شده پس از عبور از صافی تعبيه شده در درون محفظه خرد كن ، به قسمت بلانچينگ ( Preheater ) وارد می شوند .

در اين مرحله آب گوجه تحت دمای ۵۰ تا ۶۰ درجه به مدت ۳۰ ثانيه قرار می گيرد كه اين عمل موجب از بين رفتن آنزيم پكتاز ، سهولت جدا شدن پوسته از گوشت ميوه و همچنين جداشدن مواد صمغي اطراف هسته و ورود آنها به آب گوجه مي شود . در اين حالت محصول نهايی طعم وويسكوزيته بهتری خواهد داشت . پس از عبور از اين مرحله ، آب گوجه جهت حذف هسته و پوسته و ساير ناخالصی ها از فيلتر ۲ مرحله ای عبور مي كند . فيلتر ها استوانه ای بوده و در مرحله اول صافی با قطر سوراخهای ۲/۱ ميليمتر و در مرحله دوم صافی با قطر سوراخهای ۵/۰ ميليمتر قرار دارد .
پس از صاف شدن ، آب گوجه وارد تانك ذخيره می گردد كه اين تانك مجهز به همزن مي باشد . آب گوجه جهت تغليظ ( پخت ) از تانكهای ذخيره به بخش تغلیظ در اواپراتورهای دو مرحله ای منتقل شده و در آنجا در شرايط نسبی خلاء تا رسیدن به بریکس ۲۵ تغلیظ می شود . هنگام رسيدن بريكس به حدود ۲۵ تا ۲۶ ، معادل ۵/۱تا ۲ درصد نمك به مخزن رب افزوده مي شود . رب حاصل از قسمت پخت ، به بالانس تانك پاستوریزه و از آنجا به پاستوريزاتور لوله ای منتقل می شود . در پاستوريزاتور دمايی معادل ۸۸ تا ۹۰ درجه به محصول اعمال مي شود . رب خروجی از پاستوريزاتور باهمان دما به پركن رفته و درون قوطی ها پر مي شود. خلاء یا اگزاست مورد نیاز درقوطی توسط پرکردن داغ تامین می شود.
قوطی ها نيز پس از دربندی و درج اطلاعات محصولات از قبیل تاریخ تولید و سری ساخت توسط جت پرینتر بر روی درب قوطی، وارد تونل اتوكلاو می شوند .
اتوكلاو يا تونل پاستوريزاسيون تكميلی ، داراي ۲ قسمت می باشد .در قسمت اول قوطی ها بر روی نوار نقاله از داخل مخزن آب جوش (با دمايی معادل ۹۶ درجه ) در زماني حدود ۲۵ تا ۳۰ دقيقه عبور مي كند . در قسمت دوم كه در ادامه تونل است ، آب سرد از دوش ها بر روی قوطی ها ريخته شده و قوطی ها خنك مي شوند . قوطی های خارج شده ، به سالن قرنطينه منتقل می شوند و پس از تایید کنترل کیفیت و آزمایشگاه، شرينگ شده و به بازار و يا انبار محصول منتقل می گردند.

كارخانه رب گوجه فرنگي نازچين

كارخانه رب گوجه فرنگی نازچين با سابقه ای طولاني درزمينه توليد رب از جمله واحدهای توليدی است كه كوشش كليه كاركنان آن بر تضمين كيفيت محصول استوار است .
اين كارخانه فعاليت خود را پس از سالها توليد به صورت سنتي ، از سال ۱۳۷۵ به صورت كاملاً صنعتی و مكانيزه در محل ابتدای اتوبان آزادگان ، خيابان شمس آباد ، آغاز نموده و به توليد رب در بسته بنديهای قوطی ۱ كيلويی ، ۵ كيلويی ، حلبهای ۱۰ و ۱۸ کیلوگرمی (مناسب کاربرد درآشپزخانه های بزرگ) می پردازد .

فهرست